Geschiedkundige vereniging Giessenburg en Schelluinen

Museum Giessenburg De Geschiedkundige Vereniging Giessenburg en Schelluinen is in 1978 opgericht en is sinds 1988 gevestigd in Museum Het Reghthuys, Dorpsstraat 10 te Giessenburg. De vereniging heeft ongeveer 500 leden en houdt zich op diverse manieren bezig met de (pre)historie van de dorpen Giessenburg en Schelluinen.

Giessenburg - vanaf 1957 een samenvoeging van de dorpen Giessen-Nieuwkerk, Giessen-Oudekerk, en Peursum - is een lange tijd onlosmakelijk verbonden geweest met het dorp Schelluinen. Tot aan het ontstaan van de gemeente Giessenlanden in 1986 en dus ook ten tijde van de oprichting van de vereniging werden zij bestuurd door één gezamenlijke burgemeester.

Centraal in de vereniging zijn de vele vrijwilligers. Zij organiseren lezingen, verrichten historisch onderzoek, beheren het Museum Het Reghthuys en haar collectie en verzorgen wisseltentoonstellingen. Vier keer per jaar verschijnt De Kroniek, waarin de geschiedenis van de dorpen beschreven wordt.

Kijk verder op onze website voor meer informatie over al onze activiteiten, kom naar één van onze interessante lezingen of ontdek het Museum Het Reghthuys.
U bent van harte welkom!

Op tijden dat er werkgroepen aanwezig zijn.
Woensdag en zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur.
Op afspraak

Rabo Clubkas Campagne

Leden van de Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden hebben kunnen stemmen op hun meest favoriete vereniging in het kader van de Rabobank Clubkas Campagne. Onze vereniging mocht maar liefst € 522,- ontvangen. Hartelijk dank dat u op ons heeft gestemd! En natuurlijk ook onze dank aan de Rabobank.