Had minister-president Hendrik Colijn familie in Schelluinen

Genealogiecommissie

De genealogiecommissie van onze vereniging kreeg van een lid, mevrouw Willy Copier-van Oostrom uit Hilversum, de volgende vraag: 'In onze familiekring gaat al vele jaren het verhaal dat wij familie zijn van de bekende minister-president Hendrik Colijn. Is dit werkelijk waar?' Voor de commissie was deze vraag een uitdaging om de archieven in te duiken. Onze bevindingen leest u hieronder.

Wie was minister-president Hendrik Colijn eigenlijk?

Hendrikus (Hendrik) Colijn (1869-1944, zie foto) was een Nederlands antirevolutionair staatsman, die als militair van 1892 tot 1909 in Nederlands-Indië diende, o.m. als adjudant van generaal Van Heutz. In de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog was hij vijf maal premier. Tijdens de oorlog werd hij in Duitsland geïnterneerd. Hij overleed er op 18 september 1944.

De bevindingen van de genealogiecommissie:

ColijnUit onderstaand overzicht blijkt dat de families Gelderblom, Duijzer en Versluis inderdaad een familieband hebben met Hendrikus Colijn.

Peter Janz Colijn (1733- ?) en Anna Jansdr. van Uijthoven (1733-1807) waren zowel de voorouders van Hendrik Colijn als van Willy Copier-van Oostrom.

Peter Jansz Colijn, geboren 1733, huwde op 7 februari 1758 te Eethen, Genderen en Heesbeen met Anna Jansdr van Uijthoven, geboren op 1 februari 1733 en overleden in 1807.

Hun kinderen:

• Adriana Pieterdr 1759 – 1832
  • Jan Pietersz 1760 – 1814, volgt A.
  • Johannes Petersz 1762 – 1830, volgt B.
  • Anna Petersdr 1767 - ?
  • Cornelia Petersdr 1769 - ?

A. Jan Colijn, geboren op 12 oktober 1760 te Drongelen en overleden in 1814.
Huwde op 26 maart 1788 te Dussen/Muylkerk met  Johanna de Gast, gedoopt op 24 augustus 1764 te Dussen en overleden op 9 maart 1850 te Drongelen (fam. Verkuijl).
Hun dochter:
Anna Colijn, geboren op 14 oktober 1800 te Drongelen, gedoopt op 26 oktober 1800 te Eethen (DTB Drongelen) en overleden op 13 juni 1884 te Haarlemmermeer.
Huwde op 3 november 1821 te Drongelen (trouwakte nr. 2 te Drongelen) Arien Verkuil/Arie Verkuijl, geboren in 1795 te Genderen en overleden op 23 maart 1876 te Haarlemmermeer.
Hun kinderen:
a. Anna Verkuijl, geboren op 28 jun 1841 te Genderen (gemeente Eethen) (geboorteakte nr.16) en overleden op 2 september 1920 (overlijdensakte nr.179) te Haarlemmermeer.
Huwde op 15 oktober 1868 (huwelijksakte nr. 76) te Haarlemmermeer met Antonie Colijn, geboren op 11 februari 1833 te Uitwijk (uittreksel huw. bijl.) en overleden op 17 december 1913 (overlijdensakte nr. 269) te Haarlemmermeer.

Zij zijn de ouders van Hendrikus Colijn, geboren op 22 juni 1869 te Haarlemmermeer (geboorteakte nr. 255) en overleden op 18 september 1944 te Ilmenau (Duitsland) (akte onbekend).

Antonie Colijn en zijn vrouw
Antonie Colijn en Anna Verkuijl, de ouders van minister Hendrikus Colijn, in klederdracht voor hun huis in de Haarlemmermeer in 1913.
Foto: Het geheugen van Nederland.

b. Antonia Verkuijl, geboren op 5 maart 1839 te Genderen (geboorteakte nr. 6) en overleden op 23 januari 1912 te Amsterdam (geboorteakte nr. 29, gemeente Haarlemmermeer).
Huwde op 3 juli 1862 (huwelijksakte nr. 33) te Haarlemmermeer met Hendricus Groenenberg, geboren op 18 juli 1838 te Almkerk (geboorteakte nr. 35) en overleden op 9 april 1921 te Haarlemmermeer (overlijdensakte nr. 96).
Zij zijn de ouders van Helena Groenenberg, geboren op 23 september 1867 te Haarlemmermeer (geboorteakte nr. 433) en overleden op 14 november 1947 te Scheveningen (overlijdensakte 's-Gravenhage nr. 2292).
Hendrikus Colijn en Helena Groenenberg huwden op 18 juli 1893 te Haarlemmermeer (huwelijksakte nr. 74).

B. Johannes Colijn, geboren op 25 juli 1762 (DTB Drongelen) te Drongelen en overleden op 7 september 1830 (overlijdensakte nr. 20) te Uitwijk.
Huwde in 1790 te Uitwijk (ondertrouw 8 april 1790) te Uitwijk (Inv. nr. R.6 1777-1805 Rechterlijk Archief Uitwijk) met Antonia Burghout. Van haar is geen officiële datum van geboorte / doop terug te vinden (vermoedelijk rond 1765). Zij is overleden op 28 oktober 1849 te Almkerk en Uitwijk (overlijdensakte nr. 33).

Hun dochter:
Anna Colijn, geboren in 1790, gedoopt op 13 maart 1791 (DTB Eethen, boek 2) te Eethen en overleden op 12 augustus 1874 te Almkerk en Uitwijk (overlijdensakte nr. 25).
Huwde op 7 april 1813 (huwelijksakte nr. 2) te Drongelen Claas Willemzn Millenaar, gedoopt op 11 november 1787 te Drongelen (DTB Drongelen) en overleden op 4 november 1872 te Almkerk en Uitwijk (overlijdensakte nr. 34).

Hun dochter:
Johanna Millenaar, geboren op 6 januari 1824 (geboorteakte nr. 2) te Almkerk en Uitwijk en overleden op 17 januari 1904 (overlijdensakte nr. 3) te Schelluinen.
Huwde op 5 december 1862 (huwelijksakte nr.15) te Almkerk en Uitwijk Jan Gelderblom, geboren op 19 maart 1834 (geboorteakte nr. 5) te Schelluinen en overleden op 1 april 1909 (overlijdensakte nr. 3) te Schelluinen.

Hun dochter:
Maria Gelderblom, geboren op 5 november 1863 (geboorteakte nr.12) te Schelluinen en overleden op 10 april 1942 (overlijdensakte nr. 4) te Schelluinen.
Huwde op 3 februari 1882 (huwelijksakte nr. 2) te Schelluinen Arie Duijzer, geboren op 17 februari 1856 (geboorteakte nr. 7) te Kedichem en overleden op 6 mei 1938 (overlijdensakte nr. 5) te Schelluinen.

Hun dochter:
Jannigje Duijzer, geboren op 6 oktober 1882 (geboorteakte nr. 11) te Schelluinen en overleden op 21 juli 1969 (rouwkaart).
Huwde op 19 september 1901 (huwelijksakte nr. 5) te Schelluinen
Cornelis Versluis, geboren op 27 november 1879 (geboorteakte nr. 17) te Schelluinen en overleden op 6 juli 1965 (rouwkaart) te Schelluinen.

Cornelis Versluis
Cornelis Versluis in 1945 aan het werk aan de Voordijk in Schelluinen.

Hun dochter:
Arigje Versluis, geboren op 13 februari 1908 (volgens Willy van Oostrom) te Schelluinen en overleden op 8 januari 2002. Zij werd op 12 januari 2002 gecremeerd te Utrecht.
Huwde op 26 september 1935 (trouwkaart ) Pieter van Oostrom, geboren op 18 april 1910 te Schoonhoven (geboorteakte nr. 38) en overleden op 24 maart 1980 te Bussum.

Hun dochter:
Willy van Oostrom, geboren op 19 augustus 1946 te Schoonhoven (geboortekaartje).
Huwde op 2 december 1970 Henk Copier, geboren op 25 april 1945 (persoonlijke informatie).